Metody pracy

W mojej pracy wykorzystuję różnorodne metody, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Wśród nich znajdują się: metoda Vojty, terapia NDT Bobath, terapia ręki oraz kinesiotaping. Każda z tych metod ma swoje unikalne właściwości i jest stosowana w zależności od specyficznych potrzeb rehabilitacyjnych dziecka. Moim celem jest zapewnienie kompleksowej i skutecznej terapii, która pomoże dziecku osiągnąć pełnię sprawności. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowym opisem poszczególnych metod.

Metoda FITS

Metoda FITS

Niemowlę w różowym stroju na białej pościeli

Metoda VOJTY

Dziecko na srebrnej piłce lekarskiej

Metoda TMPI-PIMT

Metoda NDT- BOBATH

Metoda NDT- BOBATH

METODA INPP

INPP Polska jest oddziałem Institute for Neuro-Physiological Psychology, międzynarodowej organizacji założonej w Chester w Wielkiej Brytanii, która specjalizuje się w identyfikowaniu i leczeniu czynników fizycznych leżących u podstaw specyficznych trudności w uczeniu się, obniżonych osiągnięć oraz problemów behawioralnych. INPP powstało w 1975 roku i od tego czasu pomaga wielu tysiącom dzieci na całym świecie.

 

Na czym polega metoda INPP? 

Niedojrzałość Neuromotoryczna (NMI) to zaburzenie rozwojowe cechujące się zbyt długim występowaniem odruchów pierwotnych oraz brak wykształcenia prawidłowych odruchów posturalnych. Niedojrzałość Neuromotoryczną można podejrzewać u dzieci, u  występują przetrwałe odruchy pierwotne oraz u dzieci powyżej 3,5 roku życia, u których występują niedojrzałe odruchy posturalne, bądź nie są one w ogóle obserwowane. Zaburzenia te mogą prowadzić do trudności z uczeniem się oraz powodować inne problemy, które bezpośrednio wpływają na jakość życia, utrudniając prawidłowy, harmonijny rozwój. Na obecność przetrwałych odruchów pierwotnych wskazują dość charakterystyczne zachowania dziecka oraz niektóre pojawiające się problemy z zachowaniem i symptomy m.in. objawy choroby lokomocyjnej.

Metody pracy


TRÓJPŁASZCZYZNOWA MANUALNA TERAPIA WAD STÓP U DZIECI wg Barbary Zukunft- Huber

 

Na czym polega? 

Metoda ta została opracowana przez niemiecką terapeutkę Barbarę Zukunft-Hüber i jest przeznaczona dla niemowląt oraz starszych dzieci.
Trójpłaszczyznowa Manualna Terapia Wad Stóp jest metodą uwzględniającą fizjologiczny rozwój stóp dziecka. Terapia ta stanowi podstawę do wczesnego diagnozowania i leczenia nieprawidłowego ustawienia stóp.

 

Kiedy wybrać się na terapię stóp?

Gdy u Twojego dziecka obserwujesz nieprawidłowości w chodzie dziecka lub kształcie stopy lub została zdiagnozowana wada stopy:

• płasko-koślawa,
• sierpowata.
• końska
• końsko-szpotawa

 

Stopy dziecka


Na czym polega trójpłaszczyznowa terapia stóp?

Terapia poprzedzona jest dokładnym badaniem dziecka skupiającym się nie tylko na stopie, ale na całym ciele dziecka.

Po dokładnej diagnostyce ustalany jest wspólnie z rodzicami plan terapii. Terapia polega na ćwiczeniach z terapeutą oraz kontynuacji tych ćwiczeń w domu z rodzicem. Często wspomagamy efekt ćwiczeń tapowaniem stóp specjalnymi plastrami lub bandażowaniem stóp bandażami przeznaczonymi do terapii trójpłaszczyznowej.

Przed terapia

Stopa dziecka

Po terapii

Stopa dziecka 2


Rozluźnianie mięśniowo powięziowe

Koncepcja rozluźniania mięśniowo- powięziowego, według której pracuje nazywa się  Babywork. Została opracowana przez Damiana Czerwika, to innowacyjna technika terapeutyczna dedykowana niemowlętom i małym dzieciom. Jej główne założenia to:

  • Praca z powięzią i mięśniami – Technika koncentruje się na rozluźnianiu napięć w tkance powięziowej oraz mięśniowej, które mogą wpływać na rozwój i komfort dziecka.
  • Holistyczne podejście – Babywork traktuje ciało dziecka jako całość, uwzględniając wzajemne powiązania pomiędzy układem ruchu, nerwowym i trzewnym.
  • Delikatne techniki manualne – Metoda stosuje precyzyjne, subtelne ruchy dostosowane do wrażliwości organizmu dziecka, co zapewnia bezpieczeństwo i skuteczność terapii.
  • Wsparcie w rozwoju i eliminacja napięć – Celem Babywork jest usunięcie napięć mięśniowo-powięziowych, które mogą wynikać z czynników okołoporodowych (np. poród siłami natury, cesarskie cięcie), czy problemów rozwojowych (np. asymetrie, trudności z karmieniem, kolki).
  • Indywidualne podejście – Terapia jest dostosowywana do unikalnych potrzeb każdego dziecka, uwzględniając zarówno objawy, jak i ich przyczyny.

Wyróżnia się kompleksowym spojrzeniem na rozwój dziecka, łącząc najnowsze osiągnięcia terapii manualnych z praktyką kliniczną, co czyni ją coraz bardziej popularną wśród specjalistów zajmujących się opieką nad niemowlętami.

Dziecko 1

Dziecko 2


Integracja sensoryczna

Terapia integracji sensorycznej (SI) to forma terapii zajęciowej skierowana głównie do dzieci, która ma na celu poprawę sposobu, w jaki mózg odbiera, organizuje i interpretuje informacje sensoryczne z otoczenia oraz ciała. Jest szczególnie pomocna dla dzieci z trudnościami w przetwarzaniu sensorycznym.

Główne założenia terapii SI:

  1. Stymulacja sensoryczna – Terapia wykorzystuje specjalnie zaprojektowane ćwiczenia i zabawy, które angażują różne zmysły, takie jak wzrok, słuch, dotyk, propriocepcja (czucie głębokie) i równowaga.

  2. Dostosowanie do indywidualnych potrzeb – Każda sesja jest dostosowana do specyficznych trudności dziecka, np. nadwrażliwości, niedowrażliwości na bodźce czy problemów z koordynacją.

  3. Rozwój zdolności adaptacyjnych – Celem jest wspieranie mózgu w efektywniejszym integrowaniu informacji zmysłowych, co poprawia reakcje motoryczne, emocjonalne i społeczne.

  4. Forma zabawy – Terapia prowadzona jest w formie zabawy, wykorzystując sprzęt, taki jak huśtawki, tunele, piłki sensoryczne, równoważnie czy przedmioty o różnych fakturach.

  5. Poprawa codziennego funkcjonowania – Terapia SI pomaga dziecku lepiej radzić sobie z codziennymi aktywnościami, poprawiając koncentrację, koordynację, samoświadomość i interakcje społeczne.

Terapia integracji sensorycznej jest szczególnie polecana dla dzieci z autyzmem, ADHD, zaburzeniami koordynacji, opóźnieniami rozwojowymi czy innymi trudnościami w przetwarzaniu sensorycznym.

Dziecko 3

Dziecko 4